Archiwum kategorii: Dzieci niepełnosprawne

Czy hipoterapia jest potrzebna dzieciom niepełnosprawnym?

Czy hipoterapia jest potrzebna dzieciom niepełnosprawnym? Należy zadać sobie pytanie czym w ogóle jest hipoterapia? Hipoterapia to rodzaj terapii z udziałem zwierzęcia, a mianowicie konia. Z reguły terapia dzieci niepełnosprawnych z udziałem konia to terapia ruchowa, dzieci uczą się poprawnej postawy na koniu. Ponad to hipoterapia, tak samo jak dogoterapia uczy dzieci jak prawidłowo zachowywać się wobec zwierzęcia, jak z nim postępować. Terapeuci uczą dzieci jak dbać o konie, jak je czyścić, jak je karmić. Właściciele wielu stadnin konnych maja w swojej ofercie zajęcia z hipoterapii. Zazwyczaj przedszkola i szkoły specjalne oferują swoim uczniom i ich rodzicom terapię w formie zajęć z hipoterapii, ale oczywiście rodzice prywatnie również mogą zapisać swoje pociechy na takie zajęcia. Stadniny, które mają w ofercie terapię z tymi zwierzętami zatrudniają również specjalistów, czyli terapeutów, którzy poprowadzą te zajęcia. Muszą oni być w odpowiedni sposób przeszkoleni i przygotowani do pracy zarówno z koniem, jak i z niepełnosprawnymi dziećmi. Posiadają oni nie tylko przygotowanie merytoryczne, ale zazwyczaj również duże doświadczenie w prowadzeniu zajęć z hipoterapii. Jest to niewątpliwie jedna z najlepszych metod terapii jaką można zaproponować niepełnosprawnym dzieciom, jest przede wszystkim bardzo ciekawa. Na pewno rozwija wiele zainteresowań u chorych dzieci, jest im bardzo pomocna.

Czym powinien się charakteryzować samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych?

Czym powinien się charakteryzować samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych? Wiele urzędów gmin oraz urzędów miasta posiada samochody przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, dlatego, że obowiązkiem urzędów jest przewóz dzieci niepełnosprawnych do szkół. Czym się charakteryzuje taki samochód? Zazwyczaj jest to bus, dziewięcioosobowy, choć zdarzają się większe samochody, nawet siedemnastoosobowe. Samochód taki musi posiadać specjalne oznakowanie, zazwyczaj jest to niebieska nalepka, która przedstawia osobę siedzącą na wózku inwalidzkim. Ponad to oczywiście samochód musi być w pełni sprawny, wyposażony we wszystkie pasy bezpieczeństwa. Często samochody te mają między rzędami foteli dużo miejsca, tak aby przewożonym osobom niepełnosprawnym było jak najbardziej wygodnie. Kierowca prowadzący taki samochód powinien być odpowiednio przeszkolony, tak aby wiedzieć jak postępować z osobami niepełnosprawnymi. Oczywiście oprócz kierowcy w samochodzie powinien być opiekun, do którego obowiązków należy między innymi pomoc przy bezpiecznym wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu. Jeżeli samochód przewozi osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, można wówczas w samochodzie zamontować windę, która zazwyczaj zamontowana jest w bagażniku samochodu. Dzięki tej windzie, osobie poruszającej się na wózku łatwo jest dostać się do środka samochodu.

Kim była Maria Montessori i co po sobie zostawiła?

Kim była Maria Montessori i co po sobie zostawiła? Wspomniana Maria Montessori urodziła się i żyła we Włoszech, z wykształcenia była lekarką. Zasłużyła się w dziedzinie współczesnej pedagogiki. Jest twórczynią bardzo modnej obecnie i stosowanej w wielu szkołach, metody Montessori. Metoda sygnowana jej nazwiskiem dotyczy małych dzieci, a mianowicie tych, które uczęszczają do przedszkoli i są w klasach I-III. Czyli metoda ta dotyczy wieku przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Maria Montessori uznała, że każde dziecko jest inne i dlatego należy rozwijać dziecko w sposób wszechstronny, tak aby mogło odnaleźć to, co dla niego jest najlepsze. Nauczyciele, którzy stosują tą metodę, tworzą dla każdego ucznia indywidualny program rozwoju, który pomoże im wykształcić dziecko jak najlepiej. Postulatem Marii Montessori była również nauka przez zabawę, powszechnie wiadome jest, że to właśnie przez zabawę dzieci uczą się najlepiej i najszybciej. Jest to dla nich bardzo ciekawe i są w stanie skupić na tym uwagę przez dłuższy czas. Ponad to każda zabawa jest kreatywna i wymaga logicznego myślenia, właśnie dlatego metoda nauki przez zabawę cieszy się taką popularnością. Nie tylko jest przyjemnością dla dziecka, ale również rozwija jego kreatywność i logiczne myślenie. Zabawy należy dobierać tak aby dziecko było jak najbardziej i jak najdłużej zainteresowane. A także można je dobierać indywidualnie do potrzeb uczniów.

Zespół Downa

Zespół Downa Każdy z nas słyszał o chorobie jaką jest zespół Downa. W środowisku każdego z nas żyje na pewno osoba dotknięta tą chorobą. Zespół Downa to choroba o podłożu genetycznym. Została odkryta i opisana w XIX wieku. Przyczyną jej jest trisomia czyli dodatkowy chromosom X. Każdy zdrowy człowiek ma 46 chromosomów, osoby z zespołem Downa mają ich 47. Dzieci dotknięte tą chorobą mają charakterystyczny wygląd twarzy oraz zazwyczaj nadwagę. Potrzebują bardzo dużo troski i zainteresowania, są bardzo przyjazne i szukają kontaktu z innym człowiekiem niemal wszędzie. Często widzimy w sklepie lub na ulicy, jak dzieci i osoby dorosłe z zespołem Downa wyciągają rękę aby się przywitać czy też szeroko uśmiechają się, oczekując tego samego od nas. Taki najmniejszy gest jest dla nich bardzo ważny, czują się wtedy docenione i potrzebne. Dzieci z zespołem downa zazwyczaj uczęszczają do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, tam pobierają naukę, mogą również uczyć się ze zdrowymi rówieśnikami w klasach z oddziałami integracyjnymi. Przy tej chorobie bardzo ważne jest wsparcie rodziny, praca z dzieckiem chorym. Nie może czuć się ono gorsze, zaniedbane ponieważ osoby dotknięte tą chorobą są bardzo wrażliwe. Żadne osoba niepełnosprawna nie może być wykluczona społecznie, każdy ma takie samo prawo do normalnego życia.